Оно содержи тся в Изборнике Святослава (1076) - наиболее раннем дошедшем до нас памятнике древнерусской письменности. Впервые "Изборник" составлялся в IX в. для болгарского царя Симеона, а в 1073 г. был переписан для князя Святослава Ярославича. Кроме сочинений церковных в нем содержатся статьи по грамматике, логике, поэтике, а также притчи, загадки и пр. Список "Изборника" 1076 г. включает различные поучения, наставления, среди которых есть тексты и русского происхождения.
Автором методических советов о чтении в "Слове" был киевский книжник, монах Иоанн. Он подчеркивал, что мерилом воспитанности человека не может быть только вера, ибо "вера без дела мертва есть, яко же и делы без веры". Истинно благочестив тот верующий, кто творит благо ближнему. Благочестие всегда результат личных усилий совершенствования, а важнейшее средство к тому - книга.
Добро есть, братие, почитанье2 книжьное, паче вьсякому хрьстьяну: блажени бо, рече3, испытаюштии съведения его4, вьсемь сердьцьмь възиштють его5. Чьто бо рече: испытаюштеи съведения его? Егда чьтеши книгы, не тъштися бързо иштисти до другыя главизны, нъ поразумеи, чьто глаголють книгы и словеса та, и тришьды обраштяяся о единой главизне. Рече бо: въ сърдьци моемь съкрыхъ словеса твоя, да не съгрешу тебе. Не рече: усты тъчью излаголахъ, нъ и въ сьрдьци съкрыхъ, да не съгрешу тебе. И поразумевая убо истиньне писания, правимъ есть ими. Реку же: узда коневи правитель есть и въздьржяние, правьдьнику же книгы. Не съставить бо ся корабль без гвоздии, ни правьдникъ бес почитания книжьнааго, и яко же пленникомъ умъ стоить у родитель своихъ6, тако и правьдьнику о почитаньи книжьнемь. Красота воину оружие и кораблю ветрила, тако и правьднику почитание книжьное. Отъкрыи бо, рече, очи мои, да разумею чюдеса отъ закона твоего, очи бо, глаголеть, розмыслъ сердечьныи и прочее...
Хрестоматия по древней русской литературе / Сост. Н.К. Гудзий. - 8-е изд. - М., 1973. - С. 34-35.
33
6
То есть помыслы устремлены к родителям своим.